28 mája, 2011

Branislav Križák - Krav Maga

V poslednej dobe sa začalo dosť hovoriť o bojovom umení Krav Maga a tak som o rozhovor požiadal Branislava Križáka, ktorý je jej inštruktorom na Slovensku.



Kedy a ako si sa dostal k tréningu bojových umení?


S bojovými umeniami som začal tak ako každý iný v dobe pred rokom 1989 a to s karate. Dotiahol som to na 3 kyu. Už tam som však zistil, že to nebude to pravé a to keď ma prepadol týpek na parkovisku, lebo si ma pomýlil. Bolo to veľmi rýchle a prekvapil ma. Útok bol zadný direkt a ja som nespravil nič, vôbec nič. Po rokoch som mu to vrátil, ale to bola len prezentácia sily na niekom, kto zostarol, čiže moje zadosťučinenie nebolo žiadne.

Môžeš v krátkosti opísať ktorým štýlom si sa venoval a venuješ?

Ako som písal karate, potom kick box, aikido, judo a box. Počas ZVS som trošinka trénoval musado, ale tam sa o kvalite tréningu nedá moc rozprávať. Momentálne sa venujem len KM (Krav Maga), boxu a low kicku. Mal som aj svojich pretekárov v oblasti kick boxu a K1, ale z dôvodu amaterizmu vo zväze sme sa rozhodli doboxovať ligu a nechať to tak.


Ak tento rozhovor číta aj človek čo o tvojom smere bojového umenia nič
nevie, ako by si ho opísal zopár vetami?


No v prvom rade Krav Maga nie je bojové umenie. Nehľadáme myšlienku fair play a ani duchovno. Násilný stret je zväčša rýchli a nepríjemný, preto aj techniky KM musia byť rýchle, nepríjemné avšak jednoduché a dostupné každému.

V čom je Krav Maga iná oproti iným bojovým umeniam ?

Techniky sa nemusia trénovať roky a roky, aby boli zvládnuteľné. Tým, že KM je vlastne veľmi mladá, tak reflektuje na vznikajúce bojové štýly a možnosti útokov. Tým, že nemáme 16 storočie, tak nebojujeme proti meču (katane), alebo kopii. U nás sa zjavujú krátke bodné zbrane (nožík má skoro každý druhý muž vonku), krátke strelné zbrane a samozrejme v iných častiach KM aj proti dlhým zbraniam (bezpečnostné zložky). Samozrejmosťou je neozbrojený útočník, skupina útočníkov, boj na zemi.



V poslednej dobe začali ísť do popredia bojové umenia orientovane hlavne na sebaobranu.
Začalo ľudí viac zaujímať ako sa efektívne brániť?


Podľa mňa je to len následok doby, odozva na to, čo sa deje vonku. Ten kto si prečíta noviny, pozrie správy, číta veci na internete, nemôže byť pasívny, lebo v budúcnosti sa to môže týkať aj jeho, alebo jeho rodiny.

Ako vnímaš popularitu KM na Slovensku ?

KM vznikala na Slovensku a to je fakt, ktorý nemôže nikto vyvrátiť. Veľa ľudí hľadá veci v Japonsku, Číne atď a pritom ani netušia, že taký funkčný a populárny štýl ako je KM je zo starého Prešporka, kedy zakladateľ Imrich Lichtenfeld vytvoril skupinku mladých židov, ktorí bojovali proti „hlinkovcom“ a prívržencom nacizmu. Až po emigrácii a jeho pôsobení v bezpečnostných zložkách vznikajúceho štátu Izrael, začala vznikať Krav Maga tak ako ju poznáme. Do civilnej podoby ju dotiahol až po ukončení svojej služby v Izraelskom vojsku.


Ak by si mal porovnať tréning na Slovensku s tréningom v inej krajine, vidíš nejaký rozdiel?

KM na SR sa stále len rozvíja, čiže sa nemôžeme porovnávať s napr. Maďarskom, Poľskom, kde KM funguje podstatne dlhšie a majú veľmi veľkú členskú základňu. Tým, že sa spoločne stretávame na rôznych seminároch a kurzoch, tak si predávame skúsenosti a „brúsime“ nové veci, techniky, cvičenia atdˇ. Snažíme sa držať krok, aj keď je to niekedy veľmi veľmi ťažké a deprimujúce, lebo vieme, že nemáme šancu zaplatiť kvalitných inštruktorov tak, ako v zahraničí, kde príde na seminár cca 60 ľudí, pričom sa tu samozrejme pozerá aj na životnú úroveň ľudí a ich možnosť zaplatiť za seminár 250,- eur, čo u nás nie je samozrejme v takom objeme možné.

Ktoré krajiny si navštívil v rámci štúdia bojových umení ?

Bolo toho viacej, ale najviac mi dáva Izrael, kde sú absolútne podmienky a vynikajúci inštruktori na jednom mieste. Trénuje sa na rôznych na tréning prispôsobených miestach, ale aj v civilnej sfére, lebo zrovna tam sa stávajú konflikty. Vynikajúce je aj Maďarsko, Poľsko, Nemecko, ale každá krajina má svoje čaro.

Aký bol tvoj najsilnejší pocit, keď si začal s KM ?


Najsilnejší pocit bol, keď hlavný predstaviteľ Eyal Yanilov prijal moje pozvanie do BA a chodili sme po uličkách Bratislavy a hľadali miesta, ktoré poznal z rozprávania Imiho. Ku týmto miestam mi rozprával príbehy, v ktorých hlavným aktérom bol Imi, jeho nezlomnosť, agresivita, ktorá bola namierená proti prívržencom nacizmu.

Aké máš plány do budúcnosti v oblasti rozvoja KM?

Hlavným plánom je zabezpečiť dostatok inštruktorov KM pre SR, aby sa to rozbehlo a ludia mohli trénovať napr. v Košiciach, Martine, Žiline a všade kde to je možné. Rozšíriť povedomie ľudí, aby vedeli, čo zo Slovenska vzišlo.

Aký je pre teba hlavný prínos v štúdiu bojových umení?

Bojové umenie – aikido som študoval na FTVŠ UK ako moju špecializáciu a jeho prínos? Nič, úplná tma. Krav maga mi vyhovuje ako štýl a verím, že ma pripravuje na zvládnutie možných konfliktov + mi dáva neustálu chuť bojovať proti pre mňa nepochopiteľnému rozmáhajúcemu sa nacizmu.


Aký máš postoj k iným štýlom?
Pokiaľ nefetujú, nerobia zlobu, nehajlujú, tak to neriešim. Veľa krát som sa snažil pochopiť aj iné školy self defence, ale zostal som vždy pri KM. Čo sa týka bojových športov, tak si vždy rád zaboxujem, zakopem a pozriem pekný zápas, či je to K1, box alebo grappling.

Ak by si sa mohol vrátiť do minulosti, čo by si na svojom štúdiu zmenil ?
Netrénoval by som pod niektorými ľuďmi, čo sa tvárili ako majstri a pritom z momentálneho pohľadu viem, že boli len neforemní skrachovaní športovci, ktorí brali peniaze za nič.

--------------
Dr. Branislav Križák
vzdelanie: FTVŠ UK - odbor trénerstvo úpolových športov
prax: inštruktor pre policajné zložky, tréner kick boxu - Trinity kickboxing club
web: http://krav-maga.sk/