07 januára, 2011

Norbert Harvánek - Inosanto Kali

Kedy a ako si sa dostal k tréningu bojových umení?

Trénovať som začal ako pätnásťročný. Bol som v prvom ročníku na strednej a kamarát ma zavolal na karate (Goju Ryu), práve vtedy robili nábor. Bolo nás dosť veľa, cca 100 ľudí, tréneri nás prvé mesiace vyslovene dusili a bili aby nás preriedili, čo sa im však veľmi nepodarilo :-). V tom čase sme veľmi nemali na výber, okrem karate (aj to len Goju Ryu) v Košiciach bolo len Judo, zápasenie a box. Trénovali sme spolu s bratom poctivo každý deň, ale prišiel čas kedy nás začal opúšťať entuziazmus a pochopili sme že karate nebude asi to pravé. Tým nechcem povedať, že karate je zlé, ale tá športová forma, ktorá sa tu v tom čase masovo vyučovala, nesadla každému. Potom to už bolo z každého rožku trošku, skúšali sme Kick-box, Kung Fu a rôzne iné veci, ktoré sme sa učili zo všetkých možných zdrojov, zo zahraničných kníh (hlavne z Maďarska), až po sledovanie akčných filmov. Všetky novinky sme nasávali ako špongia a hneď sme to aj išli skúšať na ihrisko, veru taká to bola doba :-). Zásadná zmena nastala až keď som sa vrátil z výkonu základnej vojenskej služby. Môj bratranec, ktorý žil vo Švajčiarsku a trénoval Yoseikan Budo nás, mňa s bratom, pozval ku sebe na tréningový pobyt a to bol začiatok nášho tréningu Yoseikanu.


Prečo FMA ?

Vždy som sa zaujímal o tréning so zbraňami a v FMA je ich dostatok, ale ešte viac ako zbrane ma zaujal ich spôsob boja a zameranie priamo na prežitie a sebaobranu. Pravda je aj to, že som mal dlhšiu pauzu a nechcel som investovať svoj čas a úsilie len do tréningu bojového umenia, ale aj mať reálnu šancu naučené veci v prípade potreby použiť. Moje začiatky s FMA neboli ľahké, ale po dlhšom hľadaní a skúšaní som nadviazal spoluprácu s mojim terajším učiteľom Sifu Juhászom Zoltánom z Maďarska u ktorého študujem Inosanto Kali piaty rok a u ktorého som v roku 2007 zložil skúšku na inštruktora Inosanto Kali ako jediný Slovák. Sifu Juhász je zakladateľom a prezidentom JKD/Kali Hungary, ktorá je členom JKD/Kali International – organizácie, ktorú založil Bob Breen (full inštruktor) a priamy žiak Dana Inosanta. V súčasnosti sa snažím toto bojové umenie u nás na Slovensku propagovať a dostať do povedomia ľudí.


Aký je podľa teba hlavný rozdiel medzi Yoseikanom a Inosanto Kali ?
Keď berieme Kali všeobecne tak je to len jedno bojové umenie z mnohých, ale v skutočnosti je tam aj oproti Yoseikanu veľa rozdielov, ako v metodike výučby tak aj v prístupe k cvičiacim ako aj v taktike boja.


Ak tento rozhovor číta aj človek, ktorý o Tvojom smere FMA resp. Yoseikane nič nevie, ako by si ho opísal zopár vetami?


Inosanto Kali je ucelený systém skladajúci sa z dvanástich oblastí a obsahuje boj s chladnými zbraňami (nôž, mačeta, meč) a údernými zbraňami (tyč, teleskopický obušok) buď v sólovom alebo v párovom prevedení ako aj neozbrojený boj Panantukan a Dumog. Yoseikan by sa dal veľmi jednoducho opísať ako kombinácia Kick-Boxu a Ju–Jitsu plus, je tam aj veľa zbraní ( Katana, Wakizashi, Tanto, Nunchaku, Sai, Tonfa, Bo ...) Samozrejme je to veľmi zjednodušený opis.:-)
Pred niekoľkými rokmi som založil svoju webovú stránku práve s cieľom dať verejnosti základné informácie o týchto bojových umeniach.


Ak by si mal porovnať tréning FMA a Yoseikanu na Slovensku a v cudzine, aký je hlavný rozdiel ?

Zatiaľ môžem porovnávať len tréning čo sa týka Yoseikanu. Keďže Kali som trénoval zatiaľ len v krajinách bývalého východného bloku. Rozdiel je hlavne v prístupe k tréningu. V zahraničí to väčšina ľudí praktizuje len ako určitú fitnes aktivitu a len malé percento to robí na vrcholovej úrovni napriek tomu že majú dostatok prostriedkov, a u nás je to naopak. Našinci majú oveľa väčšie nasadenie a zápal pre tréning, ale nemajú dostatočné zázemie.

Ktoré krajiny si navštívil pri štúdiu bojových umení?

Keďže sme sa učili Yoseikan v zahraničí, bolo to hlavne Švajčiarsko, kde sme mali nášho mentora Ernsta Eschera (7 dan YB), ktorý bol v tom čase hlavným asistentom zakladateľa Yoseikanu, Hiroo Mochizukiho. Bola to aj jeho zásluha, že sa nám podarilo doniesť Yoseikan na Slovensko. V rámci intenzívnych tréningových táborov, sme navštívili viacero štátov Európy- Švajčiarsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Korziku.

Aký je pre teba hlavný prínos v štúdiu bojových umení?

BU robím 22 rokov pretože ma to baví a je to môj koníček. Športujem od svojich 7 rokov a šport a aktívny pohyb patria k môjmu životnému štýlu. Baví ma aj učiť druhých ľudí bojové umenia, ukazovať im cestu a odovzdávať svoje skúsenosti.

Aký máš postoj k iným štýlom?

V podstate ich neanalyzujem, iba keď sa ma niektorý z mojich žiakov opýta, tak mu vysvetlím v čom vidím rozdiely oproti tomu čo cvičíme my. Tí, ktorí už majú nejakú skúsenosť s BU, rýchle postrehnú tie zásadné rozdiely sami.

Ak by si sa mohol vrátiť do minulosti, čo by si na svojom štúdiu zmenil ?

Zrejme by som sa pri tréningu viac šetril a nechal si viac času na regeneráciu a možno by som sa snažil vyhnúť zraneniam, ktoré som mal (malé zlomeniny) resp. operácii zápästia, ktorú som musel podstúpiť.

V Bratislave sa konalo už niekoľko seminárov Inosanto Kali pod Tvojim vedením. Môžeš niečo o tom pre čitateľov napísať?


Semináre Kali sa v Bratislave uskutočňujú už tretí rok a zatiaľ ich bolo sedem. Ich realizácia sa začala na základe záujmu malej skupiny bojovníkov, ktorí si chceli rozšíriť znalosti boja s nožom a s tyčou. Som rád, že sme nadviazali túto spoluprácu, a že som si našiel nových priateľov.

Aký je priebeh Kali seminára ?

Seminár je vždy zameraný na niektorú oblasť Kali, napríklad nôž alebo tyč a trénuje sa metodicky.Dôraz je kladený na to, aby cvičenci pochopili základné pohybové princípy a stratégiu boja v danej oblasti. Denne cvičíme 6 hodín a seminár je rozdelený do dvoch (troch) tematických blokov po 3 hodinách. Tieto sú potom rozdelené do menších blokov, cca 55 minútových s krátkymi prestávkami.


Ľudia vnímajú tréning FMA prevažne ako nácvik drilov. Je tomu tak? Sú drily naozaj také dôležite?


Dá sa povedať že drily tvoria základ Kali – Hubud, Sumbrada, Numerada sú všetko veľmi dôležité súčasti systému v ktorých cvičenci naberajú prax v používaní všetkých zbraní. V skutočnosti celý náš život je pretkaný samým drilom, všetko čo robíme vieme stále lepšie práve vďaka nim. Treba si uvedomiť že v Kali pri cvičení nejakého drilu cvičíme hlavne mozog nie svaly a ovocím častého opakovania sú rýchlejšie reakčné doby, reflexy a dokonalejšia koordinácia pohybov.

Aká je podľa Teba budúcnosť FMA na Slovensku?

Myslím že FMA si postupne nájde k ľudom cestu, ale pravdepodobne nikdy nebude takým masovým BU ako sú Karate alebo TKD. Dá sa povedať, že FMA praktizuje veľa ľudí popri inom bojovom umení, ktoré cvičia primárne. Na Slovensku sú v súčasnosti dva kluby kde sa praktizuje výhradne tréning Kali (Filipino Combat Systems a Inosanto Kali).

Si aj úspešný výrobca tréningových zbrani pre FMA. Aký bol vlastne prvý podnet pre ich výrobu ?

Áno, je zaujímavé ako život prináša nové možnosti sebarealizácie. Ja som len uplatnil v praxi to čo som sa naučil na odbornej škole. Prvotným impulzom bolo to, že keď som začínal s FMA nedali sa u nás zohnať ani tyče ani nože takže som bol nútený si ich pre seba a ostatných vyrobiť. Na niektorých seminároch si ostatní všimli moje tréningové zbrane a prejavili o ne záujem a tak som rozšíril výrobu a začal prevádzkovať e-shop. Ešte donedávna sme používali bukové tyče, teraz už používame kvalitné ratanky.




Neuvažoval si o tom, že by si začal vyrábať aj ostré zbrane z ocele ?

Túto otázku som už dostal viac krát, ale zatiaľ určite nie. Nemám na to potrebné technické vybavenie a zatiaľ nechystám vydať týmto smerom.

http://www.inosantokali.sk/