08 januára, 2011

DANIEL STRUŽKA - COMITATUS

Kedy a ako si sa dostal k treningu bojovych umeni?

Bojová umění studuji od roku 1988. Začal jsem studiem sportovního Shotokan Karate. Později jsem začal se studiem Escrimy a Wing Chun. Dále jsem se věnoval Španělské škole v rámci ABNO, studiu aikijujutsu a praktikování zazenu pod vedením J. Mádla (JIKAN KODO) a přibližně od roku 2002 se intensivně věnuji studiu FMA.


Môžeš v krátkosti povedať niečo o skole Comitatus? Ktoré smery Kali a WCH sa tu vyučujú?

Škola COMITATUS je škola sebeobrany. To znamená, že bojové systémy, které se zde studují, se snažíme aplikovat v obraně. Co se týče bojových systémů Kali a Wing Chun které ovlivňují nebo ovlivňovaly výuku ve škole COMITATUS, zde je jejich výčet.

Wing Chun Kung Fu:

V roce 1992, jsem studoval Wing Tsun (Leung Ting System) u sifu Ivana Rzounka. V roce 1996 jsem stál u zrodu České Federace Wing Chun Kuen Tsu v ČR. V roce 1997 otvírám vlastní školu Wing Chun.Z České Federace Wing Chun Kuen Tsu jsem odešel s učitelským stupněm.Od roku 2002-2007 jsem studoval Lok Yiu Wing Chun u sifu Petra Brunnera.V současné době se setkávám s mnoha praktikanty Wing Chun a společně si vyměňujeme poznatky z této oblasti.

FMA:

Od roku 1992, jsem studoval Latosa Escrimu u sifu Ivana Rzounka, později u Jana Nováka. V roce 2002 jsem začal studovat PEKITI TIRSIA KALI pod vedením šéfinstruktora PTK pro Evropu Uli Weidle.V současné době jsem v kontaktu s mými kamarády a kolegy Martinem Medvedcem a Tomášem Severou, díky nimž mám možnost nahlédnout do FCS a Modern Arnis.Tím pádem mám i větší možnost pochopit hloubku FMA.

Prečo WCH a KALI?

Asi za to mohl fakt, že v době studia u Ivana Rzounka tehdejšího reprezentanta EWTO, byla výuka Escrimy spojená s výukou Wing Chun. Studium jsem zde začal právě Escrimou, Wing Chun jsem přidal později. FMA mne zajímají proto, že mi dávají odpověď jak přežít útoky zbraní. Protože jak říká Grand Tuhon Leo T. Gaje jr. KALI je systém vycházející z kultury nože. Je totiž problém pokud nemáte principy zbraní ve svém systému, vytvořit smysluplnou a účinnou obranu proti těmto zbraním. A právě v FMA nacházím odpovědi na tyto otázky.

V poslednej dobe FMA naberá na popularite. Ako dnes FMA scéna vyzerá v Českej Republike?

Ano, popularita FMA roste. Určitě za to nemohou pouze filmy, kde jako koordinátoři bojových scén působili lidé z FMA, ale především fakt, že FMA jsou komplexní systémy, které mohou nabídnout široké spektrum možností jak řešit sebeobranné situace. Scéna FMA v současné době vypadá tak, že v ČR je zastoupená pestrá paleta FMA systémů. Je tedy možnost si vybrat systém, který bude vyhovovat každému.

Moderná doba priniesla aj veľké možnosti výberu, ako aj vzájomnú konkurenciu klubov.

To je pravda, každý si může vybrat z množství klubů. Na druhou stranu se většina klubů snaží získat co nejvíce studentů pro sebe nejen propagací sebe sama, ale i za cenu pomlouvání ostatních instruktorů či klubů. Proto se snažím spolupracovat s těmi, kteří tuto filosofii nevyznávají. Na druhou stranu nemám problém přerušit kontakt s lidmi, kteří takto jednají.

Zaujímave na FMA je, že ľudia z jedného smeru nemajú problém prísť na seminár inej vetvy FMA. Čo je v tomto smere celkom unikát. Čo myslíš,prečo je to mu tak?


Je tomu tak, ale ne zcela. Jsou systémy nebo instruktoři FMA, kteří svým studentům zakazují nebo alespoň nedoporučují návštěvu u jiných instruktorů. Na druhou stranu jsem se loni v létě setkal s Tuhon Ray Dionaldo a byl jsem příjemně překvapen, jak je vstřícný k ostatním systémům i jejich představitelům. Velmi příjemně jsem si s ním například popovídal o Grand Tuhon Leo T. Gaje jr. představiteli PTK. Možná to bude tím, že oba jsou Filipínci. A Filipínci jsou velmi vstřícní lidé a to se projevuje i v FMA.

Dan Stružka, to meno bolo počuť, pokiaľ si pamätám, aj ohľadne ABNO. Vieš povedať niečo na túto tému?

V roce 1998 jsem se stal po složení zkoušky prvním instruktorem Španělské školy v rámci ABNO. A v roce 2000 jsem složil zkoušky a stal jsem se mistrem Španělské školy.

Ak tento rozhovor číta aj človek, čo o tvojom smere bojového umenia nič nevie, ako by si ho opísal zopár vetami?

Co se týče PTK, tak tento systém je celosvětově uznávaný jako jeden z nejúčinnějších systémů řešící problematiku útoku chladnou zbraní, ale i úderových či střelných. A Wing Chun reprezentuje zástupce systémů neozbrojených bojových umění v mé škole. Takže studenti mají možnost výběru.


Ak by si mal porovnať tréning na Slovensku, v Českej republike a vo svete ?

Při porovnání tréninku mezi oběma našimi zeměmi, musím s lítostí říci, že tréninky na Slovensku jsou přátelštější a upřímnější. U nás tomu tak vždy není. Co se týče zahraničí, tak kupříkladu na Filipínách se ke mně Filipínci chovali lépe než lidé z mé vlastní země. Tréninky v zahraničí mne vždy potěšily. Lidé, se kterými jsem se tam setkal, vždy rádi a ochotně přispěli jak radou, tak i pomocí. Mám-li porovnat výkonnost, tak všude se najdou lidé, kteří na sobě pracují, ale i ti kteří ne. To platí pro Evropu i zbytek světa.

Ktoré krajiny si navštívil pri štúdiu bojových umení?

Filipíny a Evropu. V tomto roce se chystám vyrazit trochu více na východ.

Aký bol tvoj najsilnejší pocit, keď si začal s WCH a FMA ?

Mám-li mluvit za Wing Chun, zklamala mne neochota mnoha instruktorů akceptovat své okolí bojových umění. Všichni, co dělali jiné bojové umění, byli podle nich špatní a nic neuměli. Jakož i vyvyšování se nad studenty a zdůrazňování své neomylnosti. To byl i důvod, že jsem odešel z mnoha organizací Wing Chun a v současné době nejsem členem žádné z nich.Naproti tomu jsem byl příjemně překvapen vstřícností, ochotou vysvětlovat, pomáhat při studiu i v osobním životě u mnoha instruktorů FMA. Tímto bych chtěl poděkovat těm, se kterými jsem měl možnost se nejen setkat, cvičit ale v neposlední řadě se od nich učit. Ať už to byl Grand Tuhon Leo T. Gaje jr. představitel PTK, Uli Weidle šéinstruktor PTK pro Evropu, Tuhon Ray Dionaldo představitel FCS, Kit a Buddy Acenas instruktoři Manilského klubu PTK a mnoho dalších.


Aký je pre teba hlavný prínos v štúdiu bojových umení?

Já jsem se začal učit bojová umění proto, abych se ubránil. Tak to píše mnoho lidí, nicméně u mne se tento prvotní impuls časem změnil. Nejen že se studium bojových umění stalo mým životním stylem, ale na rozdíl od mnoha jiných instruktorů se výukou bojových umění živím. Docela mne to překvapilo, když k tomu došlo. Nikdy jsem totiž neplánoval, živit se výukou bojových umění. Hlavní přínos studia bojových umění spatřuji v tom, že změnilo a neustále mění můj osobní i profesní život.

Aký máš postoj k iným štýlom?

Respektuji všechny typy bojových umění a jejich představitele, kteří respektují mne, a nerespektuji ty, kteří nerespektují mne.

Ak by si sa mohol vrátiť do minulosti, čo by si na svojom štúdiu zmenil?

Ani nevím, co bych ve své minulosti na studiu změnil. Občas po nepříjemných zkušenostech s některými lidmi v bojových uměních jsem si říkával, že by bylo lepší u nich, s nimi nebo vedle nich vůbec nestudovat, ale časem jsem to bral pouze jako překážky při studiu. Překonávání takových překážek je jako lezení na skálu. Po překonání takového obtížného místa se zlepšíte a připravíte se na případné další překážky.

Web školy Comitatus : http://www.comitatus.cz/